Péntek 13 avagy a nem monstre hanem monster saga-értékelés

Írta Papa Dátum 2017-10-13 17:05 Hozzászólás 0 Olvasta 4215 | Rovat: Zene / Mozi / Könyv »



ÖTÖDIK RÉSZ

Nézzük is mi a helyzet az "Új Kezdettel"! Ciki vagy sem, szerették, vagy sem, azzal senki sem vitatkozhatott a Paramount-nál, hogy a negyedik rész is nagyon sok pénzt hozott a konyhára, így várható volt, hogy folytatódni fog a sorozat. Az alcím nem véletlen, ugyanis az eredeti tervek szerint a negyedik részben látott kissrác, Tommy lett volna az új trilógiában az új gyilkos, leváltva és végleg eltörölve Jason-t. Noha a film mindezt kiválóan előkészíti, a rajongók utálták és az egyik legkevesebb pénzt behozó Péntek 13 epizód lett, így nem véletlen, hogy a hatodik rész a "Jason él" nevet viseli és visszatér a bevált recepthez.


A történet szerint Tommy a negyedik rész végére mentálisan totálisan kikészült és elmegyógyintézetben cseperedett fel. Miután a létező összes kúrát és gyógyszert kipróbálták rajta, egy kvázi táborba küldik, ahol speciális módszerekkel igyekeznek nehézsorsú fiatalokat visszaintegrálni a társadalomba. Pechére azonban az egyik ott élő srácot kinyírják, s róla kiderül, hogy egy mentősnek az eltitkolt fia. Ez a mentős az, akinek aztán saját fiának tetemét kell elszállítania, ettől pedig bekattan és bosszút áll a környéken... Igen, ebben a részben Jason csakis látomások formájában jelenik meg.

Ahogy már írtam korábban, a film nagyon is ügyesen ágyaz meg annak, hogy az újabb borzalmak láttán Tommy végleg elborul és Jason nyomdokaiba lép. Olyannyira, hogy a záróképre már át is alakul, ám sajnos/szerencsére ebből nem lett semmi a későbbiekben. Személy szerint örültem volna egy spin-off sorozatnak, vagy egy-két résznek, ami után visszatért volna Jason és a két gyilkos egymásnak feszült volna. De nem így lett. Fontos még megemlíteni, hogy erre a részre hozták be igazán, hogy a gyilkos nem rohangál, kimérten gyalogol és nem ad hangot a fájdalmának. Innentől kezdve a Péntek 13-ban is lassan, megfontoltan, elemi erővel közeledő, megállíthatatlan szörnyek lesznek a középpontban... vagyis innentől kezdve Jason.


Önmagában a "New Beginning" egy teljesen jó film. Érthető, hogy a rajongók nem szerették túlságosan, de személy szerint jobban tetszett, mint a negyedik epizód. Nem tudnám pontosan megfogalmazni, hogy miért, de jobban élveztem a dolgot és végeredményben csak ez számít.
Hamarosan pedig rátérünk a "lényegre", a halottaiból minduntalan feltámadó Jason-re és Mr. Hodder már itt kopogtat az ajtóban... egy fejszével.

HATODIK RÉSZ

Jason is visszatért közénk. De még hogy! Szóval, az ötödik rész totál bukása után, a stúdió úgy döntött, hogy mindenki bakszja meg, ha az emberek Jason-t akarják, akkor megkapják! Így hát a hokimaszkos gyilkos elnyerte végső, halhatatlan formáját, amit a rendező Frankenstein szörnye után mintázott, ezért is kelti életre pár villámcsapás.


A hatodik rész sokban eltér az elődeitől, de talán a legfontosabb, hogy felismeri és rá is játszik arra, hogy ez bizony nagyon "B mozi". A rendező, Tom McLoughlin beemelte a humort, az akciófilmes jeleneteket és még a negyedik fal lerombolását is. Távozott ezáltal az igazán nyomasztó, ijesztő hangulat és sokkal inkább... hát olyasmit vált ki az emberből, hogy "Huhuhúúú! ÁÁ! Ssszzz!", remélem érthető. A lényeg, hogy több alkalommal is el tudtam rajta mosolyodni.


A legjobb példa a hangulatbeli váltásra és arra, hogy a stúdió mit gondolt a rajongókról, a sírásó szájából hangzik el, aki Jason sírjának visszatemetése közben belenéz a kamerába és azt mondja: "Miért kellett kiásniuk Jason-t? Egyeseknek beteg elképzelésük van arról, hogy mi számít szórakoztatónak". A történet totálisan elkaszálja az ötödik epizódot, de visszahozza a negyedik rész túlélőjét, Tommy-t, aki ezúttal hősként jut el a film végéig, kizárva annak lehetőségét, hogy valaha is bekattant gyilkos váljék belőle. Emellett pedig minden a már megszokott kerékvágásban zajlik. A feketehumor és az, hogy kissé paródiája ez az egész sorozatnak, olyan szinten élvezetessé tette ezt a filmet, hogy az eddigiek közül abszolút a kedvencem és ezzel sokan mások is így voltak, már a nyolcvanas években is. Olyannyira, hogy az első résztől egészen idáig ez volt az első Péntek 13 film, amit a kritikusok is szerettek (a többit lehúzták a vérbe). Arról pedig ne is beszéljünk, hogy ez a stílus a kilencvenes években robbant be igazán, többek között Craven Sikolyával, tehát tekinthetjük a Péntek 13 hatodik részét ezeknek a filmeknek a nagypapájának is. Micsoda szép család!

Összességében ez az a film a sorozatból, amit bátran tudok ajánlani mindenkinek. Nem kell igazán előzetes információ ahhoz, hogy az ember élvezze. Egy pár sör, egy baráti társaság és garantáltan jó szórakozás lesz. A filmben Alice Cooper 3 dalát is használják, ebből az egyik a végefőcím alatt szól és kifejezetten erre lett írva:


HETEDIK RÉSZ

Elérkeztünk hát az utolsó negyedhez, a hetedik részre pedig színre lépett Kane Hodder, aki nem csak, hogy az egyetlen ember, aki többször játszotta Jason karakterét, hanem rögtön további három filmben is magára ölti majd a maszkot. Azonban hogyan került is ő a képbe? Nos, a hatodik részben kiválóan alakító C. J. Graham szeretett volna visszatérni, a stúdió pedig hajlott is a dologra, ám a hetedik rész rendezője, J. C. Buechler, egy korábbi filmben együtt dolgozott Hodder-rel. Abban a filmben Hodder karaktere a halottaiból tér vissza, a színész pedig saját elszántságból felvetette, mi lenne, ha az adott emberke szájából élő férgek másznának elő, hogy hitelesebb és félelmetesebb legyen a jelenet. Hovatovább, amikor erre rábólintottak, önként, mindenféle vágási trükk nélkül, vállalta a dolgot és bekapta a kis kukackákat. Buechler erre emlékezett, hiszen nehéz lett volna elfelejteni, és úgy döntött, hogy ilyen szintű beleélésre lesz szüksége a Jason-t megformáló színésztől. Persze az is segített, hogy Hodder kb. 190 cm magas és több, mint 110 kiló, bikanyakú, izomhegy.


Hodder egyébként máris meghálálta a belé vetett bizalmat, mert az egyik jelenetben teljes negyven másodpercre felgyújtják, ami akkoriban filmtörténeti rekordnak számított. Természetesen ezt is kaszkadőr és trükkös vágások nélkül vállalta be (noha Hodder szinte csakis kizárólag szadista, elmebeteg, vagy egyenesen túlvilági gyilkosokat játszik, mégis azt mondják aranyból van a szíve és nem csak a közönségtalálkozókon, hanem úgy általában is nagyon megközelíthető és közvetlen, ha a rajongókról van szó. Ráadásul gyakran segít olyan klinikákon és kórházi osztályokon, ahol súlyos égési sérüléseket szenvedett gyerekeket ápolnak).

De térjünk rá magára a filmre is! Hiszitek vagy sem, eredetileg már ez az epizód is a Freddy vs. Jason lett volna, 1988-ban, azonban a jogokat birtokló stúdiók nem tudtak megegyezni egymással. Ez egyébként nem is igazán változott meg, mert a nagy összecsapásra csak azután került sor, hogy a New Line megvette a Paramount-tól a Péntek 13 jogait.

Az "Új vér" alcímű epizódban egy természetfeletti képességekkel rendelkező lány, Tina, követi el azt a hibát, hogy a miatta meghalt apját igyekszik feltámasztani, amikor a Kristály-tó partján kérleli az égieket, hogy "Jöjjön vissza". Hát valaki visszajön, de nem az apukája és kezdetét veszi az újabb őrület. A látványvilág ezúttal mondhatni egészen észrevehető szinten ugrott egy jobb irányba. főleg Jason kinézetét illetően, ezt pedig a maszkmesterként is dolgozó Buechler-nek köszönhetjük. A nyomasztó ijesztgetés ezúttal is végleg a kukában marad és Jason inkább elemi erőként söpör keresztül a szerencsétlen fiatalságon. Hodder pedig kiválóan alakít! Hogy teljesen őszinte legyek és ne ragadjon el a fanboy-ság, el kell mondani, hogy az ő és Graham Jason-je között nincs ám, olyan eszméletlen nagy különbség, mint azt sokan látni vélik. Tény, ami tény, Hodder természetes adottságai, főleg, hogy szinte teljesen formátlan kétajtós szekrény, olyan nyakkal, hogy ketten kellenek a megfojtásához, jobban áll a karakternek. És az is igaz, hogy erősebb a jelenléte, a kiállása, mint Graham-nek volt. Egy fokkal félelmetesebb még akkor is, ha meg sem mozdul. De! Ettől függetlenül, meggyőződésem, hogy Graham is kiváló munkát végzett volna, ha ő vitte volna tovább a karaktert.


Összességében pedig azt kell mondjam, hogy a hatodik rész jobban tetszett. Valahogy lendületesebb, egy hajszálnyival élvezetesebb volt, mint az "Új vér", de ettől függetlenül a hetedik epizód is benne van a legjobbakban.

NYOLCADIK ÉS KILENCEDIK RÉSZ

A Péntek 13 nyolcadik része, meglepő módon, a sorozat lezárása készült. Miért nem sikerült eltemetni Jason-t azután sem, hogy ez az epizód a legkevesebb pénzt hozók közé tartozott? Egyszerűen azért, mert ezután megvette a jogokat a New Line Cinema és természetesen nem elégedtek meg azzal, hogy egy halott franchise-on üljenek. És bumm, így lett a kilencedik rész!


A nyolcadik, Jason takes Manhattan, című résszel egyetlen aprócska probléma van, mégpedig, hogy szinte egy az egyben kimaradt belőle New York. A reklámkampány és a tervek ellenére, a stábnak egyszerűen nem volt elég pénze arra, hogy a Nagy Almában forgasson és ez a "kis" félrevezetés, valamint a történet elrángatása a Kristály-tótól, nem is jött be a rajongóknak. Mivel a történet leginkább egy hajón játszódik, nekem volt tőle egy kis Alien utánérzésem (szűk folyosók, gépházak, klausztrofóbia, stb), abszolút jó értelemben. Alapvetően a legnagyobb gondom vele, hogy egy-két pillanatot leszámítva eléggé eltávolodott attól a tudatosan "B kategóriás" bolondozástól, ami főleg a hatodik részt jellemezte. A 6-7-8 trilógiának szerintem a leggyengébb darabja, de mindenképp érdemes megnézni (kis érdekesség, hogy az egyik áldozat Kelly Hu, aki nem hiszem, hogy ezt a filmet szokta ajánlani, amikor egy új szerepre jelentkezik).


A 9. rész pedig, mely a Jason goes to Hell címmel ismét csak a sorozat végét volt hivatott előrevetíteni... hát az szerintem nem igazán sikerül jól, hogy diplomatikusan fogalmazzak. A New Line azonnal elkaszálta az egész nyolcadik részt és saját módon értelmezték újra Jason karakterét. A titokzatos, halottaiból minden visszatérő gyilkosból valami hosszúkás, féregszerű démonizét csináltak, ami emberből emberbe jár, de csak egy Voorhees-ben képes hosszabb ideig megmaradni. Még szerencse, hogy Jason-nek volt egy húga, akiről soha sem beszélt az anyja, aki meghalt mikor egy szem gyermekéért akart bosszút állni, de ez mellékes.


.... No igen. Vélek felfedezni némi logikát ezen törekvés mögött, de mint sok más esetben, szerint a Péntek 13 filmekben is jobban jártunk, amikor még nem próbáltak megmagyarázni mindent. Mert rohadtul nincs rá szükség (nem mellesleg a Jason X és a Freddy vs. Jason a kilencedik részben látottakat is felül fogja írni, szóval összességében semmit sem értek el vele).

A filmben tehát "Jason" testből testbe halad, mégpedig csápos csók útján, szóval undorítónak bőven undorító és a kornak hála az effektek is elég jól sikerültek. Ettől eltekintve azonban körülbelül annyi köze van a Péntek 13 filmekhez, mint a death metálnak a rockhoz. Sokat elmond, hogy ez az egyetlen, az eredeti 9 film közül, amit most, újranézvén mindet, egyszerűen nem bírtam normálisan végigülni. Beletekergettem és vártam, hogy vége legyen, hogy letudhassam és ez nem jó. Nem is ajánlom senkinek, hogy megnézze. Értelme sincs igazán, mert hiába vetíti előre a lezárása a Freddy vs. Jason-t, abban nem folytatnak semmit, hanem új történelmet írnak.


Végezetül pedig már csak két tisztem maradt. A fentebb említett Freddy vs. Jason, valamint a Jason X. És ha nagyon rá fogom tudni venni magam, akkor a szerencsétlenség, amit a remake formájában adtak el.

TIZEDIK RÉSZ ÉS A CROSSOVER

És végre pontot teszünk a Péntek 13 sorozat végére. Vagyis arra már pontot tettek, amikor a remake megbukott, de mindegy, az más tészta. A Jason X azért készült el, mert a New Line-nál úgy vélték, kellene még egy film, hogy fenntartsa az érdeklődést a karakter iránt, míg el nem készül a Freddy vs. Jason, ami eddigre már bőven több, mint húsz éve készült.


A tizedik epizód, jó szokáshoz híven, magasról tesz az előző filmekre és teljesen új szálon viszi tovább a történetet, így kerül Jason a fogságból a fagyasztóba, majd a jövőbe, egy űrhajóra. Ja. Ez sci-fi Péntek 13. És működik! Leginkább azért lett egyik kedvencem ez az epizód, mert teljes mértékben a "Jason él" hangulatát viszi tovább és még rá is tesz néhány lapáttal. Valami ilyesmi kellene, hogy legyen a kiindulási alap minden horrorkomédia számára. Persze, nagyon is brutális és abszolút Péntek 13, de olyan blőd, hogy nem lehet röhögés nélkül megállni. És mivel ez szándékos volt a készítők részéről, ezért bizony jár a taps és a teljes mértékben ajánlás, még azok számára is, akik nem ismerik a sorozatot. Különálló filmként is abszolút élvezhető, a maga "B mozis", paródiás hangulatával.



A Freddy vs. Jason nehezen született meg. Nagyon. Megérte? Anno úgy gondoltam, hogy mindenképpen, most, hogy újranéztem.... nem is tudom. Nem rossz, sőt, teljesen jó és tetszik, hogy ráfeküdt a Jason és Freddy démonok dologra és jó lett volna, ha ezt tovább is tudták volna vinni. Nagyon megfogott az alapszitu: Freddy-t a város elfelejtette, a felnőttek kényszerítésére és mivel nem félnek tőle, nem tud visszatérni. Ezért életre kelti Jason-t és őt küldi maga helyett, hogy felébressze a félelmet a tinik szívében. A konfliktus pedig az, hogy Jason nem igazán áll le, hanem elkezdi lekaszálni Freddy potenciális áldozatait, a rémálmok urának ez meg nem igazán tetszik.


A lezárás nem a kedvencem, de tény, hogy nagyon másként nem lehetett volna megoldani. Összességében azért jó ez a film, de talán túl nagyra tettem a mércét. Régen, fiatalabban, jobban tetszett, mostanra nem állta ki annyira az idő próbáját. Csakis a két franchise iránt rajongóknak tudom ajánlani.


És ezzel vége! Köszönöm mindazoknak, akik velem tartottak az úton, én mindenképp örültem, hogy ismét megnéztem ezeket a filmeket... nem, a remake-t nem fogom ismét végigülni!
[1] [2] (2/2)


Hozzászólás
A cikkhez még nem érkezett hozzászólás. Legyél Te az első!

*Név:

*E-mail (Nem jelenik meg.):

Weboldal:

*Hozzászólás (HTML nem engedélyezett.):

Biztonsági kód:
Biztonsági kód, frissítéshez kattintson a képre.


* jelölt mezők kitöltése kötelező!